Kiitos myötäelämisestä eiliseltä, tänään ollaan todellakin viisaampia. Ehkä.
Tällä kertaa potilaskertomus kertoo:
Kissa tuotiin klinikalle jo pidempään jatkuneen tyhjän mahan oksentelun johdosta. Kliinisessä yleistutkimuksessa eikä vatsaontelon ultraäänitutkimuksessa normaalista poikkeavaa. Verinäytteestä tutkittiin maksa-, munuais-, tulehdus- ja punasoluarvot, jotka kaikki normaaleja. Oireiden syynä voi olla mahakatarri / mahan liikahappoisuus. Hoidoksi helposti sulava ruoka, esim. Royal Canin Intestinal tai Hill's i/d tai Royal Canin Fibre Responce. Ruokinta mahdollisimman usein, jolloin maha on tyhjänä vain vähän aikaa. Lisäksi mahan limakalvoja suojaava Antepsin mikstuura n. 2,5 ml tuntia ennen ruokaa 2-3 krt vrk:ssa esim. 5 vrk kuureina.
Tarvittaessa pahoinvoinninestolääke Primperan esim. viimeksi illalla / heti aamulla.
alat 101, afos 20, wbc 7,9; crea 111
Näin tällä kertaa. Erikoisruoat jätettiin klinikalle, koska ainakin minua hirvitti se, että hiilareita on melkein yhtä paljon kuin valkuaista. Nyt pitäisi siis miettiä muuta helposti sulavaa, jos sellaista edes on. Primperania ei saatu apteekista, koska tuo versio olisi pitänyt anoa Fimealta ja siinä kestää ikuisuus saada apteekkiin. Soittelen aamulla taas eläinlääkärille, otin nyt varmuuden vuoksi Pepcidiä ja annan puolikkaan tabletin illalla yötä vasten. Vaikutus kestää kuitenkin yötä vasten annettuna 12 tuntia, eli mahanesteoksennuksien tulisi vähentyä.
Täytyy kyllä sanoa, että ollaan todella helpottuneita ja tyytyväisiä. Hintaan varsinkin, koko keikka maksoi 95 euroa. Arvostan todella paljon.
12.8.2014
11.8.2014
Peläten pahinta
Huomiselle saatiin viimein varattua eläinlääkäriaika, Lilyn viikonlopun aamuoksentelut olivat viimeinen niitti. Luottoeläinlääkärillämme ei ollut aikoja tälle viikolle, joten joudumme menemään toiselle. Puhelinkeskustelun perusteella tarvitsisi ottaa verestä ainakin munuais- ja maksa-arvot sekä kurkata suuhun. Tohtori Googlen mukaan lievin diagnoosi on refluksi ja vakavin/todennäköisin munuaisten vajaatoiminta. Joulukuussa ummetusepisodin aikaan otetun verikokeen mukaan maksa-arvot olivat normaalit, mutta munuaisarvot vähän koholla, viiterajoissa tosin. Selittyisi myös sillä, että kissa oli silloin vähän kuivunut kun oli oksennellut ja epäiltiin vierasesinettä.
En kestä. Muuten tuo kissa on ihan normaali: syö, leikkii, kaipaa seuraa, käy hiekkalaatikolla ja nukkuu. Oksentaa, jos ruokailuväli pitenee. Tarpeeksi pitkä on näköjään yön yli niin, ettei ole syönyt ennen nukkumaanmenoa. Aamulla ruoka on laitettava esille tunnin sisällä heräämisestä sekä mieluiten sellaista ruokaa, että varmasti syö edes vähän. Sitten siirtyy syömään sitä vähemmän maistuvaa (alkupalaksi esim. Thriven katkarapua ja kuppiin raakaa broileria).
Epätietoisuus on ehkä pahinta. Toivottavasti huomenna ollaan Lilyn kropan asioista paremmin perillä.
En kestä. Muuten tuo kissa on ihan normaali: syö, leikkii, kaipaa seuraa, käy hiekkalaatikolla ja nukkuu. Oksentaa, jos ruokailuväli pitenee. Tarpeeksi pitkä on näköjään yön yli niin, ettei ole syönyt ennen nukkumaanmenoa. Aamulla ruoka on laitettava esille tunnin sisällä heräämisestä sekä mieluiten sellaista ruokaa, että varmasti syö edes vähän. Sitten siirtyy syömään sitä vähemmän maistuvaa (alkupalaksi esim. Thriven katkarapua ja kuppiin raakaa broileria).
Epätietoisuus on ehkä pahinta. Toivottavasti huomenna ollaan Lilyn kropan asioista paremmin perillä.
7.8.2014
Superhelteen selviytyjät
Täytyy myöntää, että lomalta paluu tänne pätsiin aiheutti pientä ikävää takaisin ilmastoidulle mökille. Hellettä vastaan on taisteltu pitämällä päivisin asunto pimeänä, aamuisin ja iltaisin tuulettamalla, tuulettimen 24/7 pyörimisellä, viileillä suihkuilla (ihmiset ja koirat) sekä kylmäkallejen käärimisellä pyyhkeeseen (kissat).
Meillä on ollut hyvin väsyneitä eläimiä, jotka piristyvät iltaan mennessä kun lämpötila alkaa laskea 30 asteen alapuolelle. Tänään ollaan nautiskeltu viilentyneestä kelistä sekä lyhyestä ukkoskuurosta. Koirien pesuprojekti antaa vielä odottaa itseään, koska koirien kuivaaminen tulee olemaan ihan tuskallista kuivuripuhaltimella tällä kelillä.
Tulevaisuuden suunnitelmissa on tällä hetkellä aloittaa kunnon lenkkeilyt sykemittarin ja koirien kanssa kun lämpötila oikeasti laskee. Nyt ei pysty edes kuvittelemaan, että liikahtaisi tuulettimen edestä muualle kuin kaupan kylmäosastolle.
Töihinkin olisi kiva liikuskella, eli jos sattuu olemaan pelialalle kontakteja, niin täällä olisi yksi graafinen osaaja vailla töitä! Portfolion väsäys on käynnissä, joten ehkä sitten sen valmistuessa pystyisi tekemään muutakin kuin kartoittamaan hakemuksilla pommitettavia firmoja.
Ps. Kissat mahtuivat varmaan ensimmäistä kertaa nukkumaan vapaaehtoisesti näin lähekkäin. Asiaan kyllä varmaan vaikutti se, että itse istuin toisella tuolilla, jonka ne valloittavat.
Meillä on ollut hyvin väsyneitä eläimiä, jotka piristyvät iltaan mennessä kun lämpötila alkaa laskea 30 asteen alapuolelle. Tänään ollaan nautiskeltu viilentyneestä kelistä sekä lyhyestä ukkoskuurosta. Koirien pesuprojekti antaa vielä odottaa itseään, koska koirien kuivaaminen tulee olemaan ihan tuskallista kuivuripuhaltimella tällä kelillä.
Tulevaisuuden suunnitelmissa on tällä hetkellä aloittaa kunnon lenkkeilyt sykemittarin ja koirien kanssa kun lämpötila oikeasti laskee. Nyt ei pysty edes kuvittelemaan, että liikahtaisi tuulettimen edestä muualle kuin kaupan kylmäosastolle.
Töihinkin olisi kiva liikuskella, eli jos sattuu olemaan pelialalle kontakteja, niin täällä olisi yksi graafinen osaaja vailla töitä! Portfolion väsäys on käynnissä, joten ehkä sitten sen valmistuessa pystyisi tekemään muutakin kuin kartoittamaan hakemuksilla pommitettavia firmoja.
Ps. Kissat mahtuivat varmaan ensimmäistä kertaa nukkumaan vapaaehtoisesti näin lähekkäin. Asiaan kyllä varmaan vaikutti se, että itse istuin toisella tuolilla, jonka ne valloittavat.
27.7.2014
Loman loppua
Tältä kesältä käteen on jäänyt...
... Neferin uimaan oppiminen ja vesipedon herääminen.
... Setin aivoton kepin perässä juokseminen.
... närästyksen kotidiagnosointi Lilyllä (mahan möyrynä, ruoan nousu kurkkuun, oksentaminen kun syömisestä on kulunut liian pitkä aika).
... Lunan paniikkikohtaukset kun joku menee parvelle.
Viimeisin noista on jo helpottanut hiljalleen kun siellä ravaa porukkaa käytännössä koko ajan. Närästystä yritetään pitää kurissa pitämällä syömisvälit lyhyinä, mutta pitänee konsultoida eläinlääkärillä jotain lääkitystä. Muuten kissat ovat viihtyneet hyvin ja koirat sitäkin paremmin. Itse asiassa molemmat koirat tuntuvat laihtuneen ihannepainoihin ja nostaneet kuntoa, joten alkaisi ehkä olla emännänkin vuoro nostaa kuntoa kotona.
Ensi viikolla kotiin, onkin ollut jo ikävä.
... Neferin uimaan oppiminen ja vesipedon herääminen.
... Setin aivoton kepin perässä juokseminen.
... närästyksen kotidiagnosointi Lilyllä (mahan möyrynä, ruoan nousu kurkkuun, oksentaminen kun syömisestä on kulunut liian pitkä aika).
... Lunan paniikkikohtaukset kun joku menee parvelle.
Viimeisin noista on jo helpottanut hiljalleen kun siellä ravaa porukkaa käytännössä koko ajan. Närästystä yritetään pitää kurissa pitämällä syömisvälit lyhyinä, mutta pitänee konsultoida eläinlääkärillä jotain lääkitystä. Muuten kissat ovat viihtyneet hyvin ja koirat sitäkin paremmin. Itse asiassa molemmat koirat tuntuvat laihtuneen ihannepainoihin ja nostaneet kuntoa, joten alkaisi ehkä olla emännänkin vuoro nostaa kuntoa kotona.
Ensi viikolla kotiin, onkin ollut jo ikävä.
29.6.2014
Hätähousu
Tämän viikonlopun teemana on näköjään pissaaminen ja vielä väärään paikkaan. Ensimmäisessä juoksussa Neferillä ei tuntunut olevan tätä ongelmaa, mutta nyt tämän juoksun aikana oli jo toinen päivä peräkkäin kun on lirahtanut. Eilen siis se pissasi suoraan juoksupöksyihinsä. Edelleen mysteerinä on, että tekikö se sen nukkuessaan, koska olimme isovanhemmillani ja koirat olivat koko ajan samassa tilassa eivätkä välttyneet vahtimiselta. Nyt aamulla löysin pissat ja häpeilevän koiran makkarin ovelta.
Toivon todella, että tämä on juoksuihin liittyvää oireilua. Eilen aamupissan ja pöksyihin pissaamisen välissä oli ehkä 5-6 tuntia, mutta tilanne oli uusi ja Nefer vähän jännitti siinä ennen kuin otti rennosti. Tänään yön jäljiltä oli todennäköisesti mennyt vain liikaa aikaa, koska koirat olivat ulkona klo 18-20, eikä Nefer pissannut kun käytettiin niitä ulkona vielä puolen yön aikaan.
Reipas oma itsensä tuo on lukuunottamatta pientä häpeilyä noiden tapausten jälkeen. Itsehän täällä maalailen jo piruja seinille alkaen virtsatulehduksesta kohtutulehdukseen, koska yleensä kyllä Nefer pyytää ulos, jos on hätä. Ehkä voisi olla kahvin ja pienen rauhoittumisen paikka.
Toivon todella, että tämä on juoksuihin liittyvää oireilua. Eilen aamupissan ja pöksyihin pissaamisen välissä oli ehkä 5-6 tuntia, mutta tilanne oli uusi ja Nefer vähän jännitti siinä ennen kuin otti rennosti. Tänään yön jäljiltä oli todennäköisesti mennyt vain liikaa aikaa, koska koirat olivat ulkona klo 18-20, eikä Nefer pissannut kun käytettiin niitä ulkona vielä puolen yön aikaan.
Reipas oma itsensä tuo on lukuunottamatta pientä häpeilyä noiden tapausten jälkeen. Itsehän täällä maalailen jo piruja seinille alkaen virtsatulehduksesta kohtutulehdukseen, koska yleensä kyllä Nefer pyytää ulos, jos on hätä. Ehkä voisi olla kahvin ja pienen rauhoittumisen paikka.
24.6.2014
Juhannukselta
Juhannusta vietettiin aika perinteisesti sukulaisia ja vieraita kestittämällä mökillä. Setillä oli jo toisena päivänä anturat auki ja kipeät kun oli vähän kuulemma juossut terävällä sepelillä kepin perässä, joten nyt on koira ollut talonvahtina ja käyty lyhyitä lenkkejä kävelemässä. Minun ja N:n synttäritkin vietettiin pienimuotoisesti tuossa ohessa.
Neferillä alkoi toiset juoksut ja ennen niitä käytiin hakemassa uudet juoksupökät kun edelliset olivat hajonneet. Löytyi paljon paremmin istuvat ja vielä Neferille sopivan väriset - pinkit. Reippaan pari viikkoa kestää ehkä vielä ja sitten luulisi olevan juoksun taas ohi.
Kissat ovat taas olleet paljon paremmin kotonaan täällä mökillä, osittain varmaan siksi kun napattiin Feliway mukaan. No, ruoka maistuu ja uskaltavat liikkua vapautuneemmin. Paitsi Luna kun parvella on joku.
Neferillä alkoi toiset juoksut ja ennen niitä käytiin hakemassa uudet juoksupökät kun edelliset olivat hajonneet. Löytyi paljon paremmin istuvat ja vielä Neferille sopivan väriset - pinkit. Reippaan pari viikkoa kestää ehkä vielä ja sitten luulisi olevan juoksun taas ohi.
Kissat ovat taas olleet paljon paremmin kotonaan täällä mökillä, osittain varmaan siksi kun napattiin Feliway mukaan. No, ruoka maistuu ja uskaltavat liikkua vapautuneemmin. Paitsi Luna kun parvella on joku.
![]() |
| Seti vahti auringonlaskua juhannuksena |
![]() |
| Nefer väsähti juhannuksen jälkeen |
4.6.2014
Elämä tällä hetkellä
Tämänhetkinen elämäntilanne tuntuu junnaavan paikallaan. Askelia valmistumista kohti on otettu, mutta mitään varmuutta siitä ei ole. Rahaa ei tule mistään, töitä ei ole, työttömäksi ei voi ilmoittautua ja säästöt kuluvat. Ahdistumista vastaan on onneksi hyviä lääkkeitä.
Kuten motivoija sängystä nousemiseen kuudelta aamulla.
Pyörälenkit, kahvakuulatreenit ja jooga.
Hyvä ruoka ja parempi mieli.
Kissat ja Seti tekevät parhaansa selväjärkisenä pysymiseen, eli ovat omia itsejään läheisyyshakuisuuden kasvettua. Myös pienet irroittelut arjesta rentouttavat, kuten miniloma maalle tai piakkoin koittava puolentoista kuukauden mökkihöperöityminen.
Pyörälenkit, kahvakuulatreenit ja jooga.
Kissat ja Seti tekevät parhaansa selväjärkisenä pysymiseen, eli ovat omia itsejään läheisyyshakuisuuden kasvettua. Myös pienet irroittelut arjesta rentouttavat, kuten miniloma maalle tai piakkoin koittava puolentoista kuukauden mökkihöperöityminen.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)





